Reuters
© Reuters
Datoteka iz arhiva Reutersa prikazuje novinare u redakciji Reutersa u ulici Fleet Street, 85, u Londonu, za vrijeme britanskih Općih izbora 1950.
Pregovore o izvršavanju tajnih plaćanja Reutersu vodio je Odjel za istraživanje informacija, propagandna ruka Ministarstva vanjskih poslova, koja je vođena u sjeni, te koja je imala velik utjecaj na zapadne medije, kulturu i akademsku zajednicu u njihovim položajima i izvještavanju o SSSR-u i drugim komunističkim zemljama prije nego što je zatvorena 1977.

Britanska vlada vršila je tajna plaćanja Reutersu u 1960-im i ranim 1970-ima, pri čemu su sredstva skrivena u BBC-jevim pretplatama novinskoj agenciji, pokazuju deklasificirani vladini dokumenti.

U djelomično dorađenom vladinom dokumentu iz 1969. s oznakom "Tajno" i naslovljenom "Financiranje Reutersa od strane HMG-a" (Vlada Njenog Veličanstva), službenik je naznačio da je vlada "sada u mogućnosti zaključiti sporazum kojim će osigurati diskretnu vladinu podršku Reuters-ovim uslugama na Bliskom Istoku i u Latinskoj Americi."

"Interesima HMG-a trebao bi dobro služiti novi aranžman", hvalisao se u dokumentu, objašnjavajući da "Ono što HMG može osigurati, ustvari, je prilika da u nekoj mjeri utječe na cjelokupni Reutersov proizvod."

Deklasificirani papiri pokazuju da je vlada Reutersu platila ono što se prije 1969. nazivalo "pojačanom pretplatom" od 245.000 funti, s tim da su plaćanja smanjena na 100.000 funti za 1969-1970 i svedena na nulu između 1972 i 1973.
Reuters, jedna od najvećih svjetskih novinskih agencija, pruža vijesti na engleskom i nizu lokalnih jezika o regionalnim i globalnim događajima, a na njega se pretplaćuju manje medijske organizacije, uključujući novine i televizijske stanice širom svijeta, što ga čini vrlo utjecajnim.
Glasnogovornik Reutersa nastojao je umanjiti značaj deklasificiranih dokumenta, rekavši da su "mnoge novinske organizacije dobile neki oblik državne subvencije nakon Drugog svjetskog rata".

Međutim, glasnogovornik je priznao da "aranžman iz 1969. nije bio u skladu s našim Načelima Povjerenja i ne bismo to danas radili."


Komentar: Kao i tada, ni danas ne bismo znali ni za kakvo kršenje načela jer bi se to jednostavno moglo klasificirati. Iako je iz izvješća Reutersa jasno da to djeluje usklađeno s agendom elita.


Komentirajući otkrića, glasnogovornik BBC-a rekao je da BBC-ova povelja "jamči uredničku neovisnost bez obzira na to da li financiranje dolazi od vlade Velike Britanije, naknade za licencu ili komercijalnih izvora."


Komentar: BBC je stalno izložen kao nešto više od propagandne ruke vlade Velike Britanije.


DOGOVORENI UGOVOR JE ZAPRAVO BRITANSKA "TVORNICA LAŽNIH VIJESTI"

Pregovore s Reutersom vodio je Odjel za informacijska istraživanja (IRD), zloglasna propagandna jedinica Ministarstva vanjskih poslova, formirana krajem 40-ih.

U dokumentima je tadašnji šef IRD-a John Peck rekao da bi financiranje pokrivanja Reutersa na Bliskom Istoku i Latinoameričkom teritoriju "moglo dovesti do vrijedne dobre volje i suradnje s Agencijom na globalnoj razini", te bi moglo i pružiti "materijal na način pogodan britanskim vladinim interesima".

Samo je šačica starijih rukovoditelja BBC-a rekla kako su znali za program.

IRD, koji je u Velikoj Britaniji opisan kao "Fabrika lažnih vijesti o hladnom ratu", bio je vrlo uspješna obavještajna operacija usmjerena na proizvodnju antisovjetske i antikomunističke propagande za vrijeme hladnog rata. Koordinirajući svoje napore s MI5, MI6 i BBC World Serviceom, IRD je pružio financijsku i drugu podršku medijima, kulturnim ličnostima i piscima (uključujući Georgea Orwella) i akademicima (uključujući pokojnog povjesničara Roberta Conquesa). IRD je zatvorio bivši ministar vanjskih poslova Velike Britanije, David Owen 1977. godine. Postojanje agencije i opseg njezinih aktivnosti prvi je dijelom izložio u siječnju 1978., istražni novinar Guardiana David Leigh.

Opseg BBC-ove suradnje s IRD-om djelomično je otkriven objavljivanjem niza klasificiranih dokumenata u 2018. godini, s dokumentima iz kojih se vidi da je tvrtka tražila pomoć od britanske vlade kako bi identificirala "subverzive" među svojim novinarima.