Enclosure E, minus pillars, currently undated
© PreHistory Decoded
Prostor E, bez stupova, trenutno nije datiran.
Najstarije radiokarbonsko datiranje koje je dosad zabilježeno na Gobekli Tepeu [u daljnjem tekstu, GT; op.prev.], odgovara žbuki sa zida ograđenog prostora D, i datirano je na oko 9600. godinu prije Krista, u okviru od nekoliko stotina godina. To odgovara kraju malog ledenog doba Mlađeg Drijasa. Ta korelacija možda i nije slučajnost.

Međutim, prostor D je tako velik, tako dobro dizajniran i tako savršen da to ne može biti prvi prostor takvog tipa koji su izgradili ovi ljudi. Gotovo je sigurno da je moralo postojati nekoliko prethodnih faza razvoja, preteča ili probnih faza, koje su tome prethodile. Doista, prostori D i C su toliko impresivni da su naveli prof. Dendrinosa[1], arhitekta, da predloži da je Gobekli Tepe pogrešno datiran, te da je, umjesto toga, riječ o konstrukciji iz 6. tisućljeća pr.Kr. GT je toliko impresivan i prava je anomalija.

Ali radiokarbonski datumi ne lažu (iako se mogu pogrešno shvatiti). A arheološki dokazi, u obliku kamenog oruđa i drugih kulturnih artefakata, jasno upućuju na rano predlončarsko porijeklo, u skladu s radiokarbonskim datiranjem. Dakle, možemo biti sigurni u prihvaćanje radiokarbonskih datuma.

No, jasno je da s obzirom na njegov neuobičajeni izgled, dovoljan da zavara iskusne arhitekte, samo nešto izvanredno dramatično može objasniti tako veličanstvenu konstrukciju. Ovo je još jedan razlog zašto je teorija udara iz mlađeg Dryasa dobra teorija - pomaže objasniti anomalnu konstrukciju GT-a, na način na koji to prilično običan 'kult lubanje', što predlažu arheolozi nalazišta[2], ne može.

Plan of Göbekli Tepe
© Hale & Collins, 2013
Plan Göbekli Tepea.
Ograđeni prostori A, B, C i D su u kontekstu, pri čemu je prostor E prikazan kao "satelit" zbog činjenice da se nalazi izvana, prema zapadu, u odnosu na glavnu grupu struktura, poznatu kao "Hram Stjena". Struktura F je također izvan glavne grupe. Na karti su također prikazane stepenice (dolje desno) za pristup stranama, otkrivene 2012.
Što nas vraća natrag na datiranje GT-a. Koliko je star? Zasigurno postoji mogućnost da je GT mnogo stariji od 9600. pr.Kr. Uostalom, otkopano je samo 5-10% lokaliteta, a bilo bi iznenađujuće da je jedan od prvih dijelova koji je iskopan, igrom slučaja, ujedno i najstariji. Ne, vrlo vjerojatno ima mnogo starijih dijelova GT-a koje još treba otkriti.

Međutim, problem koji imamo je taj što nije jasno gdje su se odvijale ove ranije faze izgradnje, koje su bile potrebne za konačno projektiranje prostora D. Ako su postojale u GT-u od samog početka, onda bi bile puno starije od prostora D, trenutno najstarijeg dijela nalazišta. S druge strane, ako su ljudi iz GT-a izgradili te ranije faze negdje drugdje, a zatim se preselili u GT kako bi izgradili prostor D, onda bi prostor D odgovarao dobi GT-a.

U određenom smislu, nije važno koji se od ovih scenarija dogodio. Ono što stvarno želimo saznati jest kada se dogodila prva faza razvoja ovog novog stila gradnje, jer prema mojoj teoriji, to bi trebalo biti ubrzo nakon udara u vrijeme Mlađeg Dryasa. Možda nekoliko stotina godina kasnije, kako bi se dalo dovoljno vremena da se uspostavi novi kult kometa.

Dakle, gdje je počeo ovaj novi kult kometa? U GT-u ili negdje drugdje? Pa, postoje dokazi za najmanje jednu raniju fazu razvoja GT-a, koja zasad ostaje nedatirana. To je prostor E.

Prostor E stoji izvan glavnog ograđenog prostora, južno i zapadno od ostalih glavnih ograđenih prostora. Sve što je ostalo od prostora E je njegov zaglađeni temeljni pod, možda malo manji od prostora D, zajedno s par dubokih korita, koja su vjerojatno služila za skladištenje vode. Nije ostao niti jedan od njegovih stupova, iako znamo da ih je bilo, zbog uzdignutih kamenih utikača u sredini prostora koji su vjerojatno nekada podržavali par visokih središnjih stupova, baš kao što to vidimo u prostoru D i C.

S obzirom na to da njegovi stupovi nedostaju, predlažem da je prostor E puno stariji od prostora D ili C. Izgleda nešto manje impozantan, i malo primitivniji i ne tako dobro dizajniran za razliku od prostora D ili C. Pretpostavljam da im je prethodio za barem nekoliko stotina godina. Možda čak i 1000 godina. Ne možemo točno znati koliko je stariji, ali očekujem da bi mogao biti otprilike na pola puta između razdoblja Mlađeg Drijasa i perioda udara iz Mlađeg Drijasa.

U tom slučaju, koliko je star 43. stup? Je li stup 43 dizajniran posebno za prostor D ili je izvorno stajao u prostoru E ili negdje drugdje, a kasnije je premješten? Opet, ne možemo znati. Ali argument da stup 43 ne može reći ništa o udaru iz Mlađeg Drijasa, jer je najmanje 1000 godina mlađi, je besmislica, jer jednostavno ne znamo koliko je star. U svakom slučaju, prije nego što je stup 43 izgrađen, informacije koje su kodirane na njemu bile bi pohranjene negdje drugdje. Dakle, stvarno, taj argument je potpuna glupost.

Najvjerojatnije se to tako dogodilo. Ubrzo nakon udara, zabilježen je položaj sunca na ljetnom solsticiju, zajedno s ostalim zviježđima solsticija/ekvinocija. Ova informacija je na neki način zabilježena, bilo usmeno ili korištenjem vrste protopisa kakav vidimo u GT-u, a za sada je izgubljen ili je još uvijek skriven. A onda je, možda 500-1000 godina kasnije, uklesan u stup 43. Jednostavno. Za rezbarenje stupa 43 nije bilo potrebno nikakvo naknadno izračunavanje, jer su informacije već bile poznate, nekako pohranjene u memoriji te kulture.

__________________________

[1] D.S. Dendrinos, "Gobekli Tepe: A sixth millennium BC monument", 2016.

[2] J. Gresky, J. Haelm i L. Clare, "Modified human crania from Gobekli Tepe provide evidence for a new form of Neolithoc skull cult", Science Advances 3, e1700564 (2017.)